Cea mai mare provocare pentru detinatorii de site-uri este o clasare cat mai buna in topul motoarelor de cautare. Daca pana acum 15 ani in urma acest lucru era usor de realizat, odata cu trecerea timpului algoritmul de calcul a fost perfectionat si rafinat iar prima pagina (nu mai vorbesc despre locul intai) este un vis tot mai indepartat.

Asa dupa cum stim cu totii, cel mai mare motor de cautare este Google, iar acesta isi perfectioneaza de cateva sute de ori pe an algoritmul prin care se calculeaza pozitiile site-urilor in clasament.

Daca la inceput Google nu facea decat sa verifice continutul site-ului in functie de corectitudinea exprimarii si a gramaticii, astazi mecanismul de calcul include peste 1000 de factori in functie de care se stabileste pozitia site-urilor in clasament.

Inainte de a enumara o lista a acestora este bine sa definim ce inseamna „factor de clasificare (ranking)”. Acest termen defineste criteriile utilizate de catre motoarele de cautare atunci cand evalueaza valoarea unui site pentru a calcula rankul acestuia in rezultatele cautarilor.

Factorii de ranking se pot referi la continutul site-ului, viteza de incarcare, backlinkuri si tot ce utilizam in general pentru optimizarea Google si pe care motorul de cautare le va considera relevante.

Astfel, pentru o optimizare Google cat mai buna trebuie sa intelegem  care sunt factorii de ranking si cum functioneaza acestia.

Optimizarea Google este dificil de realizat

Pentru a veni in ajutorul proprietarilor de site-uri, incepand din anul 2012 compania de research online Searchmetrics a publicat anual raportul „Studiul Factorilor de clasificare”. Acest raport contine foarte multe date si informatii despre fiecare factor de clasificare in parte si modul in care acestia influenteaza pozitia site-urilor in clasamentul Google.

rank seoIn ciuda raportului despre care am vorbit, intrebarile totusi persista. Ce este cu adevarat un factor de ranking? Cum este analizat? Ce este o corelatie si intre ce termeni se stabileste aceasta? La ce ne ajuta raportul anual elaborat de Searchmetrics, cum trebuie inteles si de ce trebuiesc luate in considerare toate datele pe care le contine?

De cele mai multe ori isi pot face aparitia neintelegeri in ceea ce priveste interpretarea unor date si stabilirea relatiilor cauzale, iar in acest caz trebuie inteles foarte bine contextul si legaturile ce se stabilesc intre anumite date.

Este necesar insa sa fim atenti la faptul ca o corelatie ce se stabileste intre anumiti termeni nu inseamna ca acestia sunt neaparat factori de ranking.

In primul rand trebuie sa intelegem foarte clar ce sunt corelatiile si care sunt coeficientii de corelare ai claselor.

Studiul analizeaza anual primele 30 de cautari pentru nu mai putin de 10.000 cuvinte cheie (adica in jur de 300.000 site-uri), iar in calcul sunt luate site-urile cele mai bine pozitionate in clasamentul Google. Acestea sunt analizate in functie de anumiti factori, iar anual se adauga un anumit procent de factori noi (cat de lung este textul, numarul de backlinkuri, corelatia dintre cuvintele cheie si continut, etc).

Studiul face o analiza amanuntita bazata pe comparatii intre pozitia siteurilor. Spre exemplu, care sunt factorii ce diferentiaza site-urile clasate pe primele pozitii fate de cele clasate mai slab? Contin acestea mai multe backlinkuri sau calitatea acestora conteaza cel mai mult? Care sunt cuvintele cheie folosite si care este concurenta pe nisa?

In pasul urmator se va calcula coeficientul de corelatie al rankurilor pe baza factorilor analizati mai devreme (pentru cele 30 de site-urile clasate in topul Google) folosind metoda Spearman. Aceasta este folosita atunci cand dorim sa aflam corelatia ce se stabileste intre doua variabile , in cazul nostru clasarea site-ului si existenta fiecarui factor de clasificare.

Astfel vom putea evidentia diferentele ce apar intre pozitiile rezultatelor cautarii si valoarea studiata, iar acestea pot fi transpuse pe un grafic pentru a fi urmarite si intelese mai usor.

Axa Y va indica valoarea medie a celor 10.000 adrese studiate pe axa X, iar factorii cu valoarea zero nu ne vor indica nicio corelatie masurabila intre cele mai bune si cele mai slabe ale Google. Cu cat valoarea unei corelatii va fi mai mare, cu atat va fi mai mare diferenta intre pozitii.

Pentru a avea optimizarea Google cat mai buna trebuie sa intelegem ce sunt si cum functioneaza algoritmii acestui motor de cautare. Acestia sunt utilizati de Google pentru a evalua un site in functie de nisa, tema acestuia si relevanta.

Evaluarea realizata de catre acesti algoritmi va fi utilizata pentru a structura paginile din indexul motorului de cautare. Astfel, criteriile ce sunt folosite la evaluarea site-urilor si la intocmirea clasamentului sunt in general considerate factori de ranking.

Motivele pentru care s-a ajuns la aceasta concluzie sunt relativ simple. Numarul mare de site-uri existente si continutul bogat face imposibila clasificarea acestora fara existenta unui algoritm automat. Acest algoritm este insa unul dintre cele mai bine pastrate secrete de catre Google, asa incat multi dintre noi nu facem decat sa banuim criteriile ce sunt utilizate.

Experienta in optimizarea Google a celor mai vechi posesori de site-uri a facut posibila ca o mica parte a acestor factori sa fie descoperita in urma unor teste A / B, dar progresul este lent si testele trebuie executate doar pe site-uri fara importanta deoarece pot avea de cele mai multe ori rezultate care vor afecta negativ pozititia site-ului in SERP.

Algoritmul automat nu exclude insa folosirea unor operatori umani ce verifica prin sondaj conformitatea datelor.

Cei mai importanti factori de ranking sunt continutul si backlinkurile

Motivele pentru care factorii ce stau la baza functionarii algoritmilor de cautare sunt tinuti secreti tin in proportie covarsitoare de faptul ca daca acestia ar fi cunoscuti ar deveni irelevanti, deoarece ar putea fi manipulati iar clasamentul Google ar deveni irelevant.

promovare seoOptimizarea Google este facuta pe baza unor teste, iar toate studiile referitoare la factorii de ranking sunt efectuate prin corelatia rankingului bazata pe rezultatele cautarilor organice.

Odata cu rafinarea algoritmilor, Google a considerat relevante paginile unde cuvintele cheie folosite erau asociate cu tema site-ului. Datorita testelor facute, proprietarii de site-uri au descoperit foarte repede criteriile utilizate de motorul de cautare  iar optimizarea Google a fost realizata prin folosirea repetata a unor cuvinte cheie specifice chiar daca continutul site-urilor era total irelevant.

Ca urmare prima pagina din Google s-a umplut rapid de site-uri cu un continut indoielnic, ce nu oferea utilizatorilor nicio informatie utila.

Astfel scopul cautarilor semantice a dus la o retea de criterii (strict tehnice in perioada de inceput) la care au fost adaugate ulterior o serie de componente ce nu tineau neaparat de domeniul tehnic (semnalele primite de la utilizator de exemplu).

Aceasta tendinta a avut ca rezultat o activitatea continua de imbunatatire a factorilor de ranking , iar structura si complexitatea la care au ajuns acesti factori sunt adaugati semnalelor primite de la utilizatori in scopul de a avea cat mai multe site-uri cu un continut relevant pentru cititori.

Pentru o optimizare Google de calitate continutul unui site trebuie sa fie in primul rand unic, adica sa nu fie copiat din alte site-uri. Cu cat continutul unui site va fi mai bogat si va furniza cititorului informatii utile cu atat site-ul respectiv va fi mai bine clasat.

Este importanta si frecventa cu care este actualizat continutului site-ului. Chiar daca suntem ocupati, ar fi bine sa ne facem timp sa postam macar un articol in fiecare saptamana, insa ceea ce este si mai important este ritmicitatea postarilor.

Daca postam un articol pe saptamana ar fi bine sa mentinem acest ritm, deoarece Google nu priveste foarte bine site-urile cu sunt actualizate brusc cu un volum foarte mare de articole iar apoi sunt parasite pentru o perioada mai mare de timp.

Backlinkurile sunt unul dintre cei mai importanti factori de ranking, dar odata cu introducerea algoritmului Penguin trebuie sa fim atenti la calitatea acestora.

Daca pana acum doi ani in urma tot ceea ce conta erau sa avem cat mai multe backlinkuri (una dintre cele mai folosite metode pentru backlinkuri erau comentariile pe forumuri), in prezent nu mai conteaza numarul acestora ci calitatea. Este important sa ne verificam toate linkurile, deoarece Pinguinul le clasifica in „linkuri bune” si „linkuri rele”.

In cazul in care este detectat un link rau, Penguin ne poate penaliza drastic site-ul.

Factorii de ranking pot fi legati de domeniul nostru. Astfel, vechimea domeniului este un criteriu important pentru o optimizare Google de calitate. Cu cat domeniul este mai vechi, cu atat va fi mai bine vazut de catre Google.

Cel mai important este insa ca domeniul nostru sa fie EMD (Exact Match Domain). In acest caz numele domeniului va contine exact cuvantul (sau cuvintele) cheie, iar rezultatele pozitionarii in SERP vor fi de-a dreptul spectaculoase.

Este necesar sa avem grija ca denumirea domeniului sa nu fie foarte lunga, deoarece o optimizare Google nu va fi posibila in acest caz. Motorul de cautare apreciaza domeniile cu nume scurte si la obiect si le depuncteaza pe cele mai lungi.

Nu trebuie sa ne asteptam la rezultate deosebite cu un domeniu mai nou de un an. Odata ce am trecut de aceasta perioada este necesar sa continuam sa postam articole noi, iar Google va recunoaste faptul ca nu se afla in fata unui site folosit pentru spam sau a unei „ferme de advertoriale” ce este parasita la incheierea perioadei de inchiriere.

Cuvantul cheie este esential pentru numele domeniului. Acesta trebuie sa fie prezent in numele domeniului ales, iar daca este pozitionat la inceput este cu atat mai bine. Daca vindem antinevralgic spre exemplu, domeniul nostru s-ar putea numi antinevralgicbun.ro, iar acest nume ne va duce intr-o perioada foarte scurta de timp pana pe prima pagina in Google.

cuvinte cheieFactorii de ranking la nivel de pagina sunt foarte importanti. Astfel, unul dintre cei mai importanti factori este prezenta unui cuvant cheie in html-ul folosit pentru titlul site-ului, deoarece astfel Google va „agata” mai rapid site-ul nostru si il va pozitiona mult mai bine in clasament.

Cuvintele cheie sunt foarte importante si pentru titlurile ce sunt utilizate in articole. Acestea vor fi utilizate cel mai des atat in continutul paginii cat si in titluri si subtitluri (H1, H2, H3, etc).

Titlul principal (H1) trebuie sa contina obligatoriu un cuvant cheie, iar cuvintele ce il alcatuiesc trebuie „sparte” in H2 si H3.

Atentie insa la densitatea cuvintelor cheie folosite. Daca acestea sunt utilizate foarte des Google nu va aprecia acest comportament si il va interpreta ca o incercare de manipulare a rankingului, fapt ce va duce la depunctarea site-ului.

Lungime textului articolului este importanta pentru o optimizare Google de calitate. Cu cat textul este mai lung cu atat pagina noastra va fi vazuta mai bine de Google. Ideale sunt textele cuprinse intre 2000 – 3000 de cuvinte, deoarece se considera ca ofera informatii relevante. Nu trebuie insa ca textul nostru sa aiba mai putin de 500 de cuvinte, pentru ca va fi considerat irelevant.

Listele vor fi o prezenta obligatorie in textul articolului pentru ca sunt usor de citit, iar informatiile transmise sunt foarte consistente.

Viteza de incarcare a paginii este unul dintre cele mai importante elemente luate in calcul de Google. Daca site-ul se va incarca incet, acesta va fi depunctat deoarece se considera ca face cititorul sa astepte si sa piarda timp. Asadar este nevoie sa optimizam viteza de incarcare via HTML si sa fim atenti ca site-ul sa fie „responsive”, adica sa fie bine vazut si pe ecranele telefoanelor mobile si ale tabletelor.

Marimea imaginilor contribuie la viteza de incarcare a site-ului si este vazuta si ca factor de ranking.  Pozele vor avea o marime bine determinata, atat din punct de vedere al dimensiunilor cat si al numarului de pixeli.

Toti factorii de ranking expusi mai sus nu au nicio valoare daca textul articolelor nu este scris corect din punct de vedere gramatical si al limbajului. Nu numai ca pozitia in clasament ar fi scazuta, dar acest lucru are un efect devastator asupra vizitatorilor deoarece acestia vor trata site-ul nostru ca fiind de slaba calitate si nu se vor intoarce ulterior.

Pozitia in SERP a site-ului nu este afectata in mod direct de acest factor de ranking, ci va fi afectata de rata mare de respingere pe care o vom avea datorita cititorilor nemultumiti care vor parasi site-ul in cateva secunde.